ARTICOLE

ULTIMELE ARTICOLE

Avem produse faine dar nu avem marketing :(

„Romania, tara cu produse de calitate, dar cu marketing slab sau la pamant”. Asa as putea sa caracterizez situatia actuala, in care ne-am trezit. Nu degeaba exista o balanta negativa intre export si import, care creeaza o problema majora statului roman. (link)  Astazi, in orice domeniu economic avem o situatie in care Oferta > Cererea, unde unii vand, iar altii sunt spectatori.

De ce?

Simplu, unii au construit brand-uri, altii au mimat acest proces!

De ce ne-am trezit in aceasta situatie?

Am trait o perioada lunga in comunism, ceea ce ne-a afectat. Aproape 50 de ani am avut o piata inchisa, unde capacitatea de productie era strict proportionala cu consumul, iar pe alocuri, cererea era mai mare decat oferta. Cei care au peste 50 ani stiu despre ce vorbesc!

Nu vreau sa dau vina doar pe stat, dar de 30 ani suntem liberi, putem circula, ne putem informa, putem gandi si actiona fara nicio obligatie, pe langa respectarea legii fundamentale. Ce vreau sa zic prin asta este ca, in acea perioada de inhibitie am fost educati, direct sau indirect, ca produsele pe care le producem se vor vinde. Pe bune, asa si a fost. In comunism, totul era centralizat de catre stat, toate bunurile produse ajungand in magazine. Acestea erau achizitionate de catre noi, fara sa beneficieze de niciun fel de marketing, deoarece nu existau concurenti. Mai bine spus, nu exista piata libera. Ei, odata cu democratizarea economiei si trecerea la piata libera, am inceput sa resimtim problemele economice.

 De ce?

Nu am fost educati in timp ca exista concurenta, atat interna cat si externa. Cand s-a produs tranzitia la piata libera, produsele noastre au devenit neatractive, doar pentru simplu motiv ca nu exista marketing, chiar daca unele dintre ele proveneau de la brand-uri cunoscute si adorate de noi.

Daca ne raportam la anul curent, putem observa ca doar o mica parte dintre companiile romanesti atrage atentia prin marketing, si aici ma refer, pe bune, la marketing, incepand cu identitatea vizuala, comunicarea cu clientii, social media, digitalizarea, strategia de marketing etc.

Majoritatea inca sangereaza: nu vand, nu au notorietate, nu au, pur si simplu, un brand.

In fine, ce vreau sa spun este ca, produsele noastre sunt mult mai competitive la nivel de gust sau calitate, dar lipsa marketing-ului  face diferenta la final, cand consumatorul realizeaza o achizitie.

Din nou, de ce?

A vazut un ambalaj mai atragator, un logo puternic, un brand cu notorietate, un call to action, etc etc etc. Si da, brandurile din afara sunt prezente pe toate segmentele: Social Media, TV, Radio, Presa, dispun de un website etc. Imi spui ca ei au bugete de 1000 de ori mai mari? Da, cu siguranta, dar astazi, prin Social Media si website-uri poti aduce 60-70% din clienti, concurand cot la cot cu marile branduri, doar ca acest proces trebuie sa fie smart, si sa aiba o directie clara.

Hai sa-ti prezint cateva instrumente de marketing pentru a-ti reinventa chiar acum afacerea, la costuri minime:

  • Strategia de marketing (directie clara: unde esti pe moment si unde vrei sa ajungi);
  • Tehnologia: (ai nevoie de un site, fie ca el este de prezentare, fie ca este magazin online);
  • SEO: (pentru a vinde, site-ul tau are nevoie de trafic organic, adica de oameni care sa il acceseze zilnic);
  • Branding: (strategie de brand, identitate vizuala, logo, etc.)
  • Social Media (Instagram, Facebook, Linkedin, Youtube, TikTok, Pinterest).

Concluzie

Consumatorii au devenit foarte educati: ei cauta mai intai pe Google, Facebook, YouTube, Instagram, Linkedin, web site-uri, se informeaza, apoi decid daca sa cumpere sau nu, de la tine. Daca nu esti prezent pe aceste platforme, deja ai picat din lista lor. Daca esti prezent pe acestea, si nu ai un mesaj clar, content bun sau un website optimizat, se va petrece acelasi lucru.

Compania ta pe unde e?

Citeste si:

Site-ul meu nu vinde!

accesorii mobila

Ar putea sa-ti placa si:

Comments

No Comments

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *